Skreggens Ø
Skreggens Ø
Setting: Grimstad, 1933
GM: Morten og Pernille
Type: Stemningslaiv
System: Chutulhu Fudge
Forrige laiv: {$forrigelaiv}
Neste laiv: {$nestelaiv}

Eggert Ugeland er en rik forretningsmann som har kjøpt seg en ny sommervilla billig i et konkursbo. Villaen ligger ut mot havgapet på Hesnes Ø, utenfor Grimstad. Ugeland har invitert et knippe med folk, delvis venner og delvis folk fra lokalsamfunnet han vil knytte til seg. Det han ikke vet er at huset tidligere er eid av en viss Abraham Bernstein von Morgenstern. Morgenstern hadde en stor interesse for optikk og okultisme og samlet på merkelige speil fra hele verden i håp om at et av dem skulle gi han muligheten til å skue inn i den fjerde dimensjon. Mange merkelige speil befinner seg i huset, men det er i særdeles ett som handlingen dreier seg om, et gammelt kinesisk jadespeil som står på ett av gjesterommene.

Morgenstern forsvant sporløst for endel år siden og huset ble overtatt av en lokal mann, som til slutt måtte selge huset på tvangsauksjon. Ugeland har tatt over, og ansatt Jødde og Biret Svalkevik som vaktmester og kokke. Når gjestene ankommer, blir de inkvartert på hver sitt gjesterom. Rommet innerst i gang, tilfaller Blom, Rangvalds fotograf.

Roller

Rolle Spiller Beskrivelse Skjebne
Ulrike Reinhof Pernille Stumfilm skuespiller, men egentlig nazist og fanatisk NS medlem Bobleverdenen, uten bein
Oberst Karlsen Tord Oberst i det norske forsvar, men var infisert med Wendigo forbannelse og tørstet etter blod I fengsel
Terje Røkke Tård Feskar med merskumpipe (hva nå i alle verden det er) I fengsel
Honorazius Karlsen Stein Antikvitetshandler med interesse for det mystiske og paranormale. Broren til obersten Snackset på av Fido
Armand Selasni Anders Arkeolog og studiekamerat av Ugeland. På kant med norske myndigheter Slukt av Fido
Ragnvald Øyolf Hartkorn Finn Olav Journalist i Arendalsposten Slaktet av Oberst Karlsen
Abraham Bernstein von Morgenstern Finn Olav Husets tidligere eier og Fidos herre Bobleverdenen - Gal!
Eggert Ugeland Morten Rik forretningsmann med et nytt sommerhus Ble gal
Ole Blom Morten Fotograf i Arendalsposten Maula av Fido
Ole Hallgeirson Morten/Finn Olav Grimstads politimester med trønderdialekt Overlevde
Hallgerisons assistent Pernille Politibetjent Overlevde
Jødde Svalkevik Morten Vaktmester på Skreggens Ø Mineralisert av Fido
Birte Svalkevik Morten Kokke og hushjelp på Skreggens Ø Drept av Fido
Fido Morten Mineralsk vesen og beboer av speilverdenen Bobleverdenen

Kveldens hendelser

  • Gjestene ankommer og hilser på hverandre.
  • Et gruppebilde blir tatt på terassen
  • Gjestene spiser middag og trekker seg etterhvert inn i biblioteket for å slappe av og konversere.
  • I løpet av natten oppstår det et forferdelig leven på Bloms rom.
  • De andre gjestene prøver å komme inn på rommet, men døren er låst innefra.
  • Man bryter opp døren og finner at rommet har spor etter kamp, men at Blom ikke er å se.
  • Vinduet har hasper som har rustet fast, og det er urørt. Nøkkelen står i på innsiden av døren. Bloms sengeklær er revet opp og det er blod på dem. Gruppen finner en liten, hvit stein som har samme form som en avknekt finger.
  • Gruppen utforsker huset.
  • I løpet av dagen ankommer politiet og avhører de tilstedeværende. Folk for beskjed om å holde seg på stedet og politiet reiser igjen.
  • En rekke bøker i biblioteket avslører at interessene til en tidligere eier har dreid seg rundt optik, speil og okkultisme.
  • Speilene i huset blir undersøk, blandt annet et som viser en grønn aura rundt alt levende og et annet som viser vanvittige scener.
  • Birthe Svalkevik blir funnet drept. Noe grusomt er på ferde i huset.
  • Oberst Karlsens blodlyst blir for sterk og han tar livet av Ragnvald Øyolf Hartkorn, men blir ikke oppdaget.
  • Armand Selasni sniker seg rundt på øya og saboterer båtene, slik at ingen kan komme seg unna.
  • Man finner Morgensterns dagbok, hvor han beskriver en meditasjonsøvelse som lar han se inn i den fjerde dimensjon, hvis han sitter foran det kinesiske speilet. I sin siste nedtegnelse skriver han at han vil forsøke å tre inn i denne dimensjonen via speilet.
  • Jødde blir drept og funnet delvis mineralisert.
  • Ulrike Reinhof blir slept med beina flørst inn i speilet av et delvis usynlig monster.
  • Ugeland blir gal av det han har sett og løper skrikende ut.
  • Gruppen flykter fra øya etter å ha fikset en båt.
  • De søker skjul i Honorazius antikvitetsbutikk. Her finner de et annet speil.
  • Politiet ankommer, iform av en nidkjær trønder som har flyttet til sørlandet og assistenten hans.
  • Honorazius og Armand entrer speilet, mens Røkke og Obersten blir pågrepet. De blir satt på en celle i Grimstad politikammer, hvor også speilet blir anbrakt.
  • Honorazius og Armand befinner seg i en verden bestående av bobler forbundet med ganger. De kan se det som befinner seg utenfor speilet gjennom et "vindu". Gravitasjonen oppfører seg merkelig og de går opp veggen og i taket for å komme fram til gangene. I boblene viser det seg at det er flere vinduer til forskjellige steder, men som ingen normale mennesker vil ønske å beskue. Til slutt hører de Ulrikkes stemme. Hun er fortsatt i livet. Hun er i samtale med noen. Det viser seg å være Morgenstern, som også er i livet og ikke en dag eldre en for 50 år siden. Han er selvfølgelig skvær gæern.
  • D'herrer Karlsen og Selasni bestemmer seg for å overfalle Morgenstern, men det går dårlig. Han er for mektig. Det siste de får se, er det mineralske monsteret "Fido", osm står under Morgensterns kontroll, komme inn for å snackse på dem.

Avslutning

  • Ugeland ble gal og det siste man så av han var at han løp på sjøen. Det vites ikke hva som skjedde med han.
  • Røkke og Obersten sitter i fengsel i Grimstad, og det er sannsynlig at de blir politiets syndebukker for det som har skjedd.
  • Birthe, Jødde, Blom, Honorazius og Armand er døde. De tre første av Fido, de to siste av Morgenstern.
  • Ulrikke har mistet begge bena og er fanget i speilverdenen sammen med Morgenstern og Fido. Her inne står tiden stille.
  • Morgenstern er bundet til denne verdenen pga. mislykkede magiske ritualer, men Ulrikke kan unslippe. Men Morgenstern vil neppe gi slipp på "gjesten" sin, og dessuten mangler hun beina. Ulrikke går nok en dyster skjebne i møte.
  • Politimester Halgeirson får nok en brysom tid framover med kreativ rapportskriving.

Minnerike Hendelser

  • I bobleverdenen:
    • Ulrikke: Hva har skjedd med beina mine?
    • Morgenstern: Du har nok det som på medisinsk fagspråk kalles "beinus vekkus".
  • I Grimstad:
    • Politimesteren: Hva har dere å si til deres forsvar?
    • Alle ser på hverandre med et noe oppgitt "vi er solgt" blikk: Æh, øh….
  • Ulrikke som ble slept skrikende inn i speilet med beina først.
  • FO i rollen som Morgenstern utspiller galskapen hans ovenfor Pernille som klager fortvilt over at bena hennes er borte.