Blodspor

Vår andre gutisia laiv :)

Oppsummering på laiv.org

Våre roller:

Navn Yrke Kommentar Spiller
Pheretima.jpg Pheretima Spåkvinne Vår hellige kvinde Pernille
bartobazanes.jpg (B)artobazanes Kaptein Vår gale leder og konglenes sendebud Harald
Oxyartes.jpg Oxyartes Løytnant Oppgitt nestkommanderende Stein
Tritantachmenes.jpg Tritantachmenes Spara/Prest Vår ritualmester Jardar
mithrabarzanes.jpg Mithrabarzanes Spara Den deppa halvparten av Mithra/Mitro paret Finn Olav
Othanes.jpg Othanes Spara Lat og generelt udugelig soldat Tord
gergis.jpg Gergis Spara gjestespiller som savnet sin Barzine Birger

Stein's oppsummering
Vel… Det var noen som døde da, så kan vi begynne å diskutere… Det kan diskuteres om de tapte livet, eller fikk oppleve et heroisk og vinnende endelikt. Min virdering av Blodspor er litt blandet, men positiv.

Kritikk (-1): Dels til arrangørene, og til dels til spillere, så var det litt synd at det kom ut ca 5 minutter før laiven startet at vi Gutisere og Kwazhimirer faktisk var invitert. Det sto det ikke noe om i min rolle, eller i noen andre av Gutiserne sine roller, så vi hadde forberedt oss på å bli mottatt som mulige infiltrører, snikmordere, forrædere, kjettere osv av alle andre. Men sånn bortsett fra noen fantastiske Nordlendinger som var brautete, og kvalmende slossesyke, så fikk vi fantastisk lite motstand. Det var alt for lett å bli trodd, og det var alt for lite bølling og kjefting mot oss.

Kritikk II (-2): Jeg og flere andre av Gutiser-soldatene hadde ikke noe personlig agenda, så alt av internt spill måtte vi finne på 100% selv, litt rart i starten hvor det ble veldig mye intærn humor, men ettersom vi fant plass i rollene våres, så fungerte det bedre. Og uten egen agenda, så ble det mye små-venting mellom når de andre på gruppa hadde oppgaver som vi kunne innvolvere oss eller fantasien for å finne på noe selv fungerte, og mens vi holdt vakt og oppsyn mens det ikke skjedde noe annet. Spesiellt etter at jeg var gått lei av å kjøre soldatene på oppstillinger, treninger, masjering, osv. Det ble i det store og hele slutt veldig mye stemningsspill på oss.

Skryt (+1): Veldig bra stemning ellers, mye bra spill, og noen rasende morsomme situasjoner jeg aldri ville gått glipp av. Som inkluderer: Sjekking av Zeradim med påfølgende testing av kandidatene og egen vakt ved senga. Ritualet som ble holdt under ene rettsaken som tok all oppmerksomhet og dro til seg mengder med skeptiske og gretne soldater og tilskuere, når to så yndige kammerpiker kom og skulle invitere Aleser på middag, og ble kjeftet huden full for å fornerme den sorte presten, og så den ydmyke Helge som kom etterpå og beklaget så meget og så ned i gulvet nesten hele tiden, og sa at det for all del ikke var ment fom en fornermelse. Hilserunden med 86'te hvor clarionerne ikke ville hilse på Kwazhimirene. Og kampen på siste dagen hvor noen av de brautende og slosseglade Nordlendingene faktisk gjemte seg bak den Gutisiske skjoldborgen (yess!). Den fortapte jenta som skremte vannet av meg: <jenta> "Felix? Er det du?" <jeg> "Hvem do vare? Hva do gjore hær?" <jenta> "Ikke gå fra meg. Jeg vil ikke gå alene." <jeg> "Hvem … Ehh, do vare?… ømm?" (iip), så frøs hun presten vår, ca 20 sekunder etter at noen hadde ropt "Ikke se inn i øynene hennes!".

Selv-Kritikk: Jeg skulle vært slemmere mot: Nordlendingene som prøvde å plage livet av oss. 86'te som prøvde litt å kommandere oss rundt og litt å ignorere oss totalt… Av og til forvirrende, men jeg kunne spilt mye mer på det. Nysgjerrige og bånn sta og frekke Runemestre som ikke vil la seg føre vekk fra en fortrolig samtale med Jegeren (likte Stian's kommentar om at han ikke ville snakke med kveg). Og min egen sjef som rotet bort første dagen på kongler og meningsløse ordre.
Jeg er en alt for bløt person til å kjefte på og jage bort folk… Æsj. Og forhandlinger uten noe særlig å forhandle om er litt kjedelig. Vi var jo nesten bare enige.

Kritikk, Avmeldte : Arrangørene fikk problemer av en strøm av avmeldinger kort tid før laiven… Så til alle dere som meldte sere av på slutten: FYYY! Skammesei! Med så mange færre sentrale roller blir det mindre folk å spille med, færre å ha konflikt med, og arrangørene risikerer å ikke klare å rydde opp i alle plott-endringene de måtte gjøre i siste liten.

Totalt sett: Fin laiv, karakter 4. Dersom handicap for avmeldte og egen innsats tas med i betraktning: 5.

Det var kos å være Gutiser igjen, selv om jeg begynner å få nok av å være seriøs og alvorlig i rolle. Soldatlivet på laiv er litt for intensivt for sånn jeg helst vil spille, og jeg har begynnt å få nok av å ha ansvar for alle disse soldatene, treninger, og linjer på slagmarken, og samtidig ha en mann over meg som skal viderføre ordrer lengre overfra, og delvis ta over kommandoen fra meg.

Og ingen gutusere eller kwashimirer døde i kamp mot verken SIS eller i kamp med andre fraksjoner. Takket være at vi faktisk holdt skjoldborgen i den siste kampen. Men vi tapte desverre den morsomme Otanes, som ble sprø av at det ikke var noe gull å få tak i her, og robbet med seg det han kunne finne av Gutisisk utstyr, og prøvde å stikke av.

Pernille's oppsummering

Gutisia, gutisia, trallallalalala
Jepp, jeg har hatt en helt super laivopplevelse, kanskje spesielt på grunn av veldig mange gode spillerprestasjoner. Stor takk til alle spillere!

Praktisk sett syns jeg alt fungerte veldig bra på denne laiven. Maten var veldig god, og stedet er jo bare helt topp! Eneste som er minus er at disse folkene som hører til stedet kanskje ble litt vel synlige noen ganger…

Rollemessig hadde jeg min gamle rolle som Gutisisk spåkvinne. Dette er en rolle som har mye potensial og alltid er morsom å spille, både fordi jeg har mye å spille på, men også fordi det er en rolle som blir tatt seriøst og kontaktet av andre roller. En spåkvinne blir involvert i mye interessant. Gruppa vår som helhet hadde imidlertid lite å spille på av personlige ting ut i fra det arrangørene våre gav oss, og det ble en utfordring å dele de plott vi hadde best mulig. Med all den moroa det gav oss i for eksempel mitt ”jeg-kjeder-meg-og-vil-ha-mannebein-plot” som ble til ”vår-zeradim-trenger-done (dyne = mann i senga) – vi-teste-din-manndom-do-kanskje-få-sex-med-zeradim-plott” , var det kanskje ikke bare av det onde, men jeg tror det skjemmet laiven litt for noen av oss.

Arrangørene var stort sett lett tilgjengelige hele tiden, og det er viktig for en rolle som min, som i stor grad må konferere med en tjener i ny og ne. Dette fungerte helt supert for meg. Jeg har hørt at andre har hatt noen dårlige erfaringer med informasjon etc fra arrangører under laiven (for eksempel angående elementringene), men det får de evt ta opp selv.

For meg begynte laiven med en pangstart, da jeg og presten vår straks gjenkjente utsendingen fra vår dødsgud som var kommet til området. Det var både litt ”skummelt” (for rollen) og en stor ære å få hilse på og hjelpe denne. Og minutter etter tid inn var jeg Pheretima fullt og helt. Nesten i allefall. Det var mao lett å leve seg inn og stemninga var god.

Ting som kan nevnes her er:
Effektene var bra denne gangen – fyrverkeriet var gode eksempler på hvordan elementene var i ubalanse, og forsterket følelsen at ting ikke var som det skulle.

Siss / udøde ting var også veldig bra. Jegeren med sine djevelhunder (?) var fantastisk bra, pesten likeså, og den fortapte damen (spiller skjønte jeg i ettertid) skapte også bra skummel stemning.

Jeg vil gi skryt til arrangørene for at alt er lagt opp på den måten at man _må_ samarbeide med forskjellige grupperinger. På andre laiver jeg har vært del av en spesiell gruppering har vi stort sett blitt gående alene, fordi ingen tør / gidder bli kjent. Men på arkadialaiv blir det spill, fordi vi i stor grad er avhengige av hverandre. Men, dette gjør det lett å gå i den fella ät det blir alt for lite uoverensstemmelser, og med så like mål som vi hadde på denne laiven ble kanskje de forhandlingene jeg var vitne til litt tamme. Dette er et minus, men det skyldes nok også mye ”spillerfeil”. I forhold til dette vil jeg gjerne fremholde Aleser som et godt forbilde, som stort sett holdt godt på kulturelle forskjeller og ikke lot lysten på gode forhandlingsresultater hindre ham i å reagere der en god kwahsmir _må_ reagere. Folket fra nordland var også flinke på dette.

Uansett – tiden gikk vanvittig fort – plutselig var klokka 2 på natta lørdag kveld, og laiven var nesten over, enda jeg fortsatt hadde lyst til å leve i Clarion i maaange dager til… Så _mye_ må ha vært veldig bra!

Noen høydepunkter:
*å bøye seg i støvet for vår litt overlumpede Dargosastim som bare gikk forbi, og siden snakke ærbødig med ham og hjelpe til med å utføre gudenes vilje.
*testing av barske og søte vestmarkinger og påfølgende lille eventyr. Det var skikkelig kult gjennomført, og det var fantastisk godt å få massasje Synd jeg ikke fikk tid til å prøve lillebror!
*Religiøs samtale med elementmagikere over frokostbordet
*Samtale med Thomas Longman(?) foran peisen i vår fine peisestue der vi fant forklaring på alt som skjedde på stedet og fant ut hvordan vi skulle redde verden
*Gjøgler som FAKTISK STJAL HATTEN min og fikk reprimader fra speiraen vår.
*gjøglertroppen var generelt en veldig bra stemningsskaper, dere gjorde mye for laiven!
*å ha så lojale og tjenestevillige soldater med meg, og alt tullet mellom oss (dette gjelder også de kwashmirske…)
*personlige samtaler med Artobazanes og tilhørende manipulering av søvn / drømmer, meditasjon og drømmetydning for å finne ut hvordan det gikk med familien hans. Kom gjerne til spåkvinnen med personlige problemer alle sammen! Eller kanskje ikke alle da..
*Bartobasanes insistering på at vi var i bryllup og hans galeprat om denne kongleguden hans. Vi gutisere var seriøst bekymret for hvordan forhandlingene skulle gå…
*Otanes sitt opprør og påfølgende konfrontasjon og straff
*Vask av hender etter middag og påfølgende forsøk på å finne egne tjenere til å utføre lignende oppgaver. Tjeneren (helge) var i det heletatt ubetalelig bra. Moro å overhøre konfrontasjon mellom aleser og denne diplomatiske mannen.
*våre forsøk på samtale med jegeren som bare snerret og så skummel ut og så rare ting.
*tuatanerjente (forlovet) som jeg tydet drømmene for. Dessverre fikk jeg så alt for rett, hennes mann døde akkurat som spådd… Ikke alltid det er gøy å få rett!
*diverse religiøse ritualer med vår eminente prest, kanskje særlig ritualet med ild på sverdene
*Gergis sine alter ego: Gerglis (når gergis bare fjollet i vei og fikk oss til å le), Gergisa (du var flott som kvinne! og som du kunne danse! haha), Gergos (?) etc (ok, kanskje litt intern)
*sikkert mange flere, og minst en som er litt hemmelig, men utrolig bra. Hehe

Demona om gutiserne

Og så til det største plusset:
Gutiserne. Mange <3 til hele gjengen fra meg. Det hadde absolutt ikke vært det samme uten dere. Med fare for at jeg glemmer å nevne noen av høydepunktene nevner jeg en del likevel:

  • å lære Otanes/Tord å sy poser. Prøvde også å lære han at han kunne tjene mer ved å kjøpe stort og dele det opp, noe jeg aldri tror han skjønte. Men han lærte i allefall å sy poser..
  • Var glad jeg ikke stod i rekka av gutisere da Artobazanes/Harald holdt sine sprø taler. Skulle nesten til å si at han var en gutisisk dyslektisk elg (aka skogens kongle), men vet ikke om det finnes elger i Gutisia..
  • Manndomstestingen av vestmarkske speiderne som kjempet om zeradim-kvinnen Pheretimas/Pernille Bs gunst. At jeg skulle få taperen i duellen var først ment som spøk, så ble nesten litt brydd da det ble sånn likevel.. Fikk heldigvis tatt med Zaida/Lene så hun også fikk noen å leke med. Burde gjort mer ut av situasjonen selv, men det gikk jo bra til slutt..
  • Stemning. Det å sitte å prate rundt peisen natt til søndag. Jeg lo så jeg hadde vondt i både kjeve- og magemuskler.. Og så den flaue følelsen jeg fikk da jeg oppdaget dagen etter at min fetter Taheer/Petter hadde vært våken og fått med alt hva vi pratet om natt til søndag når jeg trodde han sov. Wallah! Takk og pris var han snill og ikke så veldig tergete av seg, da kunne det fort blitt verre for Sabina, men det hadde blitt mye artig spill av det..
  • Gerg(l)is/Birger, både natt til søndag og på søndag rundt bålet. Du trimmet lattermusklene mine så mye at jeg var stiv i magen på mandag!!