Dahl Mahal
Dahl Mahal aka Taj Dahlal
{$caption}
Hvor: Sandefjord
Eies av: TDFS
Status: I Bruk

Beskrivelse

Dahl Mahal er et nytt monumentalt bygg ved innseiling til Sandefjord. Bygget huser urner eller sarkofager for alle avdøde medlemmer av Dahlfamilien, selv om ikke alle inneholder kropper eller aske fra avdøde. Dahlfamiliens medlemmer har sjelden dødd av naturlige årsaker, og ofte har det ikke vært noe å begrave. Dahl Mahal erstatter familiekrypten ved Hotell Rinnan.

Krypten er utstyrt med forskjellige sensorer og er alltid bevoktet av et sikkerhetsteam fra DS, som alltid er styrket av en minst en soldat fra DPS av grunner som er klassifiserte.

Planløsning

Hovedfløy
I hovedfløyen er det klargjort fem sarkofager: Thorelius Dahl, Thor Dahl, Tolleff Dahl og Ari Dahl har alle fått hver sin plass. Det er også laget plass til Gregers Dahl, ettersom Didrik antok at ”den gamle gubben snart ville vandre heden”.

Hele bygget er fullstendig tomt. I selve mausoleet er det plassert betongsarkofager, som har fått påsatt hver sin navnelapp. Bortsett fra det er alle rom tomme.

  • Gulv: Teak / Mahogny (i sjakkmønster)
  • Vegger: Råbetong
  • Tak: Gipsstukkatur

Kjelleren
I kjelleren er det klargjort for installasjon av en hypermoderne, atombombesikker kommandosentral. Sentralen er konstruert av Linus Mo-Dahl, som er ingeniør og spesialist på sikkerhetssystemer. Før kommandosentralen kom på plass ble dessverre fundingen til prosjektet stoppet av den nye ledelsen
i Dahl-konsernet. Alle rom er derfor tomme.

  • Gulv: Råbetong
  • Vegger: Råbetong
  • Tak: Råbetong

Tilfluktsrom
Under kjelleren er det laget et atombombesikkert tilfluktsrom. Bortsett fra en rikholdig vinkjeller er
også denne etasjen tom.

  • Gulv: Råbetong
  • Vegger: Råbetong
  • Tak: Råbetong

Historie

Dahl Mahal ble påbegynt høsten 2010 av Didrik Dahl, som hadde en visjon om et storslagent monumentalbygg ved innseilingen til Sandefjord. Man tok utganspunkt i det gamle sinnsykeasylet Thorelius Minne, og ”Mahalifiserte” det. Resultatet ble et grotesk bygg i indisk-nyromansk stil.

På grunn av arrestasjonen av Didrik våren 2011 ble fullføringen av bygget lagt på is. Didrik overførte etterhvert det uferdige bygget til TDFS. Ved et familiemøtet i 2012 ble det vedtatt å fullføre bygget og straks det var ferdig startet man å overføre urner og sarkofager fra Hotell Rinnan. En rekke hendelser ved hotellet hadde overbevist familien om at den gamle krypten ikke lengre var trygg. Rett før TD10 ble denne prosessen fullført.

Grunnet en hendelse ved den forrige krypten, hvor Rüpert Tötenskiold plutselig dukket opp inne i krypten, har man et sikkerhetsteam klart ved minst ekspert på bekjempelse av det overnaturlige.

Liste over Dahls i krypten

Didrik innførte trenden med sarkofager istedenfor urner, og dette har man holdt seg til siden. Hver mann er også gravlagt sammen med sin kone. Gretchen Garbo, Elise Dahl, Werner Wendelssons far og farfar er begravet andre steder.

Familien har ikke bestemt seg for hvor Espen Dahl skal begraves enda. Man frykter at det skal bli et valfartssted for restene av hans kirke. Foreløpig ligger kisten hans på et lager i Sandefjord.

Listen er i rekkefølgen personen fikk en urne i krypten. Familien har f.eks. bestemt at en person skal erklæres for død.