TD2: Fritjof Dahl
fritjof2.jpg

Bakgrunn:
Fritjof er egentlig ganske fornøyd med utkommet av bedriftsmøtet. Vel var det nok synd at noen familiemedlemmer gikk heden, men funnet av gamlingens dagbok med ritualet gjorde opp for det tapet.

I tillegg, selv om åndebryllupet som fant sted på vertshuset tok bort noe av fokuset fra det viktige studiet av kraftlinjer og magiske punkter, fikk du flere interessante målinger. Nitidige analyser og beregninger på grunnlag av funnene i din studie av kraftlinjer rundt Østi har gitt oppløftende resultater som underbygger dine teorier. Du ser mangler i funnene dine, og må nok tilbake til vertshuset Østi for å gjøre flere målinger. Gamle Gregers har imidlertid lagt ned forbud for familiens medlemmer mot å besøke vertshuset den nærmeste tiden. Han ønsker å dysse ned hendelsene og ønsker ikke mer oppmerksomhet til stedets finurligheter på en stund. Fritjof har fått respekt for Gregers og respekterer foreløpig hans ønsker. I tillegg har han fått annet å tenke på: ritualet fra dagboken.

I tiden etter familiemøtet har Fritjof brukt tiden til å studere ritualet. Han har sågar prøvd det ut til å ta hevn på sin argeste kritiker og fiende Didrik Kringlebotten. I media (se «artikkel» nederst) ble det beskrevet som et noe spesielt selvmord. Sannheten er at Fritjof virkelig koste seg med å få Kringlebotten til å ydmyke seg på alle mulige måter for siden å ta et langstrekkelig og grufullt selvmord – alt i en zombielignende tilstand og under Fritjofs kontroll.

Men under ritualet holdt noe på å gå galt, det føltes som om han holdt på å miste kontrollen midt i ritualet, og i flere uker etterpå var han usikker på om han var ved sine fulle fem, eller om ritualet hadde gitt ubotelig skade på hans sinn. Fritjof ser flere farer ved å utføre riualet, som han har lite lyst til å utsette seg for igjen. I dagboken, som han har fått tid til å studere grundig, har han funnet hint om at det kan finnes enklere og mindre farlige måter å ta kontroll over mennesker på, og at det er mulig å lære mer om dette i zombimytologiens hjemsted. Derfor er han nå ankommet familiens vertshus på Haiti: Easty.

Dagboken til Thor Dahl:
Ritualet som du har studert og tatt i bruk står beskrevet i dagboken på denne måten:

«Jeg har kommet over en rituale som gir meg makt over mennesker! Ritualet må utføres av tre mennesker, en ritualmester og to assistenter. Man trenger et hår eller en negl eller lignende fra offeret, som sys inn i en enkel dukke. Ritualmester og assistenter står i en trekant rundt et bål, og ofrer dukken i flammene. Alle messer: "Busuku obuhle. Kuthulile konke nya. Emuzini eZombi. uMsindisi azelwe kuwo. Akadunyiswe uZombi". Messingen gjentas tre ganger. Dette ritualet vil gjøre det utvalgte mennesket til en zombi»

I dagboken har du dessuten funnet mange andre interessante elementer. Den gamle antyder i flere avsnitt at Hatiti er et sted med mye magi

«jeg drømmer så underlige drømmer her på øya. En atmosfære av noe ondt som vokter mine tanker og mitt sinn … det ligger en fornemmelse av noe underfundig, farlig i skogene rundt mitt kjære Easty. Noe gjennomsyrer stedet, skogenes skygger og ødelandets nakne klipper oser av noe, en kraft? Det kjennes som om noe søker å trenge inn i mitt sinn, ta det over. Men det er vel bare fantasi og fornemmelser. Hysteria hører kunn det svake kjønn til. Hvordan stoppe fantasiens lekne spill?»

«…jeg må kapitulere. Jeg får det ikke bort fra mitt sinn. Tenk om jeg er gal?»

«Disse fornemmelsene jeg har hatt er ikke oppspinn. Gjennom mine undersøkelser har jeg kommet i kontakt med en gammel mann som kan mer om øyas hemmeligheter enn noen annen. Han har krefter som ville sende ham i galgen med det samme om myndighetene hadde fått kjennskap til dem. For det først har han gitt meg en motgift mot denne kraften – et pulver som skal inntas regelmessig. Det skal gjøre en immun mot Haitis svarte krefter. Han påstår også å kunne ta kontroll over kreftene og bruke dem til å slavebinde mennesket»

Dagboken forteller videre om en legende som eksisterer på Haiti.

Legenden om Zombiens øyne
I Haitis sivilisasjons spede barndom gjemte skogene på øya en mektig Bokor som vernet om øyas svarte slaver og staffet de hvites ondskap. Bokoren hadde kontakt med gudene og kontrollerte liv og død på Haiti. Gjennom Zombiens Øyne tok han kontroll over de hvite onde menn, og mang en plantasjeeier forsvant på mystisk vis eller ble offer for uhørte gjerninger. Det sies sågar at deres kraftige magi sitter i øyas gode fjell og fruktbare skog. Gjennom zombiens øyne har gudene gitt Haitis Bokorer en sjelden gave: å reise levende døde som kan utføre de grusomste gjerninger. Eller ta makt over levende mennesker og få dem til å gjøre de grusomste ting. Zombiene er blitt et symbol på denne makten.
Mine notater:

  • Det er ikke noen kjente tilfeller av zombier på øya. Selv om det er mange legender om levende døde som har vandret rundt på øya for å hevne de hvites onde gjerninger.
  • Zombiens øyne skal være ufattelig verdifulle og dødelig vakre, og har ennå tilbedre på øya.
  • I følge Muhambali er Zombiens øyne oppkommet for all zombimagi som finnes.

Det ser ut til at det er gjort flere notater i boken, men etter dette kapitlet ser det ut til at mange sider er blitt revet ut av dagboken. Du har prøvd å lese av dagbokens historie. Du fornemmer at den har vært i nærheten av mørke krefter over lang tid. Den har reist mye og har sterke spor av menneskelig energi, og ser ut til å ha vært med Thor Dhal over alt, og at gamlingen gjerne har hatt den på seg. Nårt du fokuserer på de avrevne sidene får du en sterk opplevelse av en boks med gamle papir på et fuktig sted. Jord. Tropisk skog.

På en side lengre ut som ser ut til å ha blitt revet av tvers over står det:

«jeg har gjort en oppdagelse! Jeg har fu…
I forhold til dette er ritualene småtteri…
…som gjør det mulig å kontrollere ø ….
For en fantastisk gave.
Hvilke muligheter dette gir for forretninger!»

Evner:
Detektere kraftlinjer og magiske punkter (mener du selv i allefall)
Detektere ånder kommunisere med dem.
Avlese historien til gjenstander som har inngått i dramatiske situasjoner.
Lese og mestre okkulte ritualer.
Finne bortkommende gjenstander, hvis du har mye informasjon om dem.
Forgifte folk Du er kjemiker også, kan blande gifter. (salt er gift – MYE av det!)

Eiendeler:

  • Pendel for å detektere linjer
  • Reisekjemisett ;)
  • Dagboken til Thor Dahl
  • «Ritualingredienser»
  • En liten pistol til å forsvare deg med mot de innfødte, men som du egentlig ikke kan bruke.

Vedlegg:
Artikkel SB: Didrik Kringlebotten funnet død (22.03.09)
En av norges mest kjente skeptikere ble funnet død i sitt hjem sist helg. Politiet har vært sparsomme med opplysninger, dødsfallet har blitt betegnet som en personlig tragedie. Kringlebotten var en kjent skeptiker og vitenskapsjournalist, kjent fra programmet "Didrik avslører alternative svindlere" og bloggen "Alle religiøse er lobotomerte". Han var en kontroversiell person som hadde mange fiender. Det er kjent hvordan han f.eks. har latterliggjort både Margit Sandemo, Tjøllingmannen og Martha Louise. Fritjof Dahl, som Kringlebotten gav tilnavnet Doktor Okkult, trakk seg tilbake fra rampelyset etter å ha stilt opp i en debatt mot han.

Opplysninger som er lekket til Sandefjords blad fra en anonym kilde hevder at politiet har betegnet selvmordet som særdeles bissart og at det skal ha involvert to gressklippere, en kanne parafin og en Celine Dion CD. Kringlebotten skal også ha etterlatt seg en 2 timer lang video av seg selv hvor han utfører pikante og fornedrende handlinger, samt skrevet et 150 sider langt selvmordsbrev, hvor han plukker sin egen karriere fra hverandre og unnskylder seg til alle han har forulempet. Han skal også ha skrevet "Jeg er en dust" et ukjent antall ganger på veggene i leiligheten. Politiet skal ha etterforsket saken som mistenkelig, men har nå henlagt den grunnet manglende bevis.