Ronny Rinnan
ronny.JPG

Spiller Finn Olav
Navn Ronny Rinnan
Fraksjon Motstandsbevegelsen (kodenavn: han med dialekta)
Bakgrunn Du hater tyskerne, nazistene og alt de står for, og har derfor viet mye av ditt liv til den hemmelige motstandsbevegelsen. Hotell Rinnan har vært et knutpunkt for nettopp dette. En friøy hvor ettersøkte kan gjemme seg for nazistene, og med hyppige ruter over til Sverige. I løpet av krigen har du reddet kanskje 500 nordmenn fra den nazistiske kloa. Offisielt er du nazist for å unngå mistanke.

Men det siste halvåret har ting begynt å gå dårlig. Ikke fordi du har blitt mistenkt for å stå i lede tog med motstandsbevegelsen, men pga interne forhold i din familie. Ca hver uke det siste halvåret har du funnet lik i fiskebua, gjester og ofte motstandsfolk som har bodd på hotellet. Og alltid har de blitt drept med et øksehugg i bakhodet. Noen av disse menneskene har hatt en slik bakgrunn at det ikke har vært nødvendig å rapportere det til politiet. Men andre ganger (ca 4 ganger) har politisjefen vært her og etterforsket, uten å ha kommet til noe resultat. De to siste likene var det også du som fant, uten at du vet helt sikkert hvem som er morderen (se under)

Det verste av alt er at du er rimelig sikker på hvem som står bak: Din sønn Rambo Rinnan. Rambo har alltid vært en villmann, gærn fyr, og glad i øksa. Det siste halvåret har den vært nokså blodig til tider. Men du er for glad i sønnen din til at du kan annmelde ham, og du har prøvd å snakke med han om det, men han nekter for å ha gjort noe. Det er en ganske vanskelig situasjon.

Likene begynte å dukke opp rett etter at din halvbror Birger-Mikkel dukket opp, og siden han henger en del med Rambo så antar du at han har ganske dårlig innflytelse på Rambo. Det var din skrullete onkel Rein Reidar som invitert Birger-Mikkel fra nord-norge til Hvaler. Han trengte noe jobb påsto Rein Reidar. Uansett, du kunne ikke huske å ha hatt noen halvbror, men din onkel påstår det så da er det vel sant…?

Du har et ganske anstrengt forhold til din kone, Reidunn. Hun holder seg mye for seg selv, men det gjør du også, praktisk sånn sett. Du tror ingen i familien din vet om ditt engasjement i motstandsbevegelsen. Du er noe bekymret for at politisjefen dukka opp, han har vært her før, og han aner ugler i mosen.

Mannen som ble drept for 2 dager siden vet du faktisk hvem er. Han er et sendebud/spion for motstandsledelsen i Oslo, du kjente han igjen, og du regnet med at han hadde et oppdrag til deg. Du fikk et brev om det tidligere (”ta kontakt med ”han med håret””), og han fyren her hadde merkelig hår (Eli Hagen sveis). Du skulle kontakte ham for mer info, men nå er han død. Du prøvde å finne dokumentene hans, men fant ingenting. Kanskje Rambo har de? Det er bekymringsverdig, kanskje noen her vet om motstandsbevegelsen og deg…Du måtte melde dette til politisjefen, siden din kona oppdaget liket sammen med deg (dere skulle hente fisk i fiskebua sammen).

Du har titt og ofte gjort oppdrag for motstandsbevegelsen: flytte fanger til Sverige, hente gods etc. Som regel er dere flere som arbeider sammen.

Det er ingen som vet om ditt engasjement i motstandsbevegelsen, selv ikke andre motstandsfolk. Det man vet er at det er mulig å få hjelp på Hotell Rinnan. Rykter går om at det er din onkel som er han som bistår motstandsmenn, men dette er ikke sant, han er bare en slapp jævel.

Plot - Finne oppdraget fra sendebudet
- Utføre oppdraget fra sendebudet
- Holde familiemøte for å rydde opp i mordene den siste tida.
- Redde Rambo fra å bli fengslet for mord. Hvis noen skader Rambo: Drep de!
- Finne ut mer om halvbroren din
- Skjule motstandsmenn
Items Pistol m/ammo
Knowledge Du vet at Rambo er morderen. Ingen tvil om det. Men du vet ikke hvorfor Rambo drepte disse to, eller andre de andre for den saks skyld. Men er det han som står bak alt dette? Rambo har veldig liten hjerne, og det er lite sannsynlig at han plutselig skal drepe i hytt og pine.

I motstandsbevegelsen spør man ”Du, hva het han som spilte maleren i Ibsens byggmester bob?”. Svar: ”Å, det er han, ja hva het han igjen, han <dekknavn>. Da avslører man dekknavnet sitt, som ofte den andre trenger for å verifisere at han er den rette.
De andre Politisjefen: Du har aldri likt han, har er ingen motstandsmann. Du frykter for at han skal arrestere Rambo.
Fredrich von Ritter/Adolf Himmler: Kjenner han ikke. Tysker. Men noen tyskere er faktisk motstandsfolk, men ikke mange. Påstår at han er turist, noe du betviler…
Kurt Kubein: Snoker mye rundt
Gosse Gullsag: Snoker mye rundt.