Slarvbladet

Tidenes kjendisskilsmissesluttoppgjør

Didrik Dahl må ut med 123 millioner kroner for å skille seg fra Anka Spanka-Dahl Dahl, skriver britiske tabloidaviser lørdag.

Geirmund Gribbstad, 8.9 2011

Avisene The Window og The Moon skriver at Spanka fikk 123 millioner kroner, mens Weekly Star hevder at hun skal ha fått 345 millioner kroner. Spanka skal ha forlangt 4000 milliarder dollar i sluttoppgjør etter at hun i fjor forlangte skilsmisse fra finanslegenden, etter at han slo opp via en sms.

Den uvanlige formuleringen, som unngår begrepet skilsmisse, tyder på at Spanka har godtatt at deres giftermål i Tollef Dahl sin begravelse på Hvaler i 2009, ikke er juridisk bindende. Dahls advokater har hevdet at giftermålet skjedde i en situasjon hvor Dahl var i sterk sorg, og at han derfor måtte anses som utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Begge prestene som underrettet i vielsen, Espen Dahl og Jurgen Salasjenko, har i ettertid mistet retten til å virke som prester av hhv. Den norske kirke og av Vatikanet. Dette har etter alt å dømme styrket Dahls sak betraktelig.

Spanka ba om skilsmisse etter at Dahls affære med en ung millionærarving fra Sandefjord ble kjent. Dahls advokater har imidlertid ført beviser for at Spanka har hatt opptil flere elskere i tiden som har gått siden giftermålet, at hun bevisst har tappet Dahls bankkontoer og at hun har baksnakket Dahl i full offentlighet. Rettsaken, som ble ført i London, har vært usedvanlig skitten, og på et tidspunkt måtte dommeren se seg nødt til å føre saken bak lukkede dører, da begge parter førte bildebeviser som ble regnet for å være så usømmelige at de ikke kunne vises offentligheten.

I tillegg til de 123 millionene må Dahl gi fra seg alle sine penthouseleiligheter rundt omkring i verden, superyachten “Jåthild” og sin samling sjeldne russiske minkpelser fra det 19. århundre. Han skal også ha sagt seg villig til å stille sitt private jetfly til disposisjon et ukjent antall ganger per år. Til gjengjeld får Didrik full råderett over deres sønn Prince Ari II Didrikson Spanka-Dahl Dahl, som Didrik i 2010 formelt adopterte, samt retten til å fritt benytte seg av Spankas svært rikholdige nettverk av kjendiser, politikere og finansfolk.

Spanka sier følgende i en uttalelse til Slarvbladet: "Jeg er i grunn passe fornøyd med avtalen, men mener at den griske gnukken godt kunne betalt litt mer. En bj fra meg er tross alt verdt noen millioner i seg selv."

Dahl har ikke vært tilgjengelig for en kommentar, da han for tiden sitter fengslet på den beryktede Djeveløya utenfor Trondheim.