Thor Dahl 2: Is there anybody out there?
{$caption}
Setting: ThorDahl
GM: Pernille og Morten
Type: Actionlaiv
System: Minilaivregler 1
Forrige laiv: {$forrigelaiv}
Neste laiv: {$nestelaiv}

I dragged my sorry ass through the green hell, with only my trusty jungelknife and my sidearm as my companions. It was a sight for sore eyes too see that cosy taverna in the middle of nowhere. Something was definitely odd about this place though, but I was tired from jungelfever and in badly need of a drink, so I didn't stop and to think about it. I staggered inside and sat down by the bar. The innkeeper, a likable fellow, eyed me suspiciously. "Pour me some whiskey goddammit", I told him. Then I saw her. Of all the cheap gin joints in the world, she had to walk into mine. Goddammit. Goddammit to hell.

"Neimen er det deg, Tolleff. Velkommen til vertshuset Easty", said Lulu Dahl-Rinnan.

Introduksjon

Dette er oppfølgeren fra vinterens bedriftsmøte på vertshuset Østi. Gregers har jobbet på spreng med skadekontroll etter forrige møte, der det oppstod et kaos som fikk internasjonale konsekvenser for bedriften. Ikke bare har han ryddet opp i katastrofene en etter en, men jobbet aktivt med imaget og sendt løse tråder til trygge steder i utlandet.

Men på en annen kant av verden er en mann på vei ut av det grønne helvete på Haiti og skal utløse hendelser som til skjebnesvangre for Dahlfamilien.

Roller

Rolle Spiller Beskrivelse Skjebne
Jean Samhedi Finn Olav Forretningsmann og heksedoktor. Ville finne ut av hvem som hadde forstyrret balansen på Haiti ved å drepe zombier (som jo er helt naturlige og en del av kulturen) og helst ha utenlandske interesser ut av Haiti. Inngikk en avtale med Didrik om at Dahl trekker seg ut av Haiti i bytte mot PR-hjelp og et voodoosamarbeid med Fritjof. Fikk løst zombiemysteriet sammen med Fritjof.
Tolleff Dahl Harald Febersyk, cursed og ettersøk. Tolleff hadde forsøkt å rydde opp i en av familiens løse tråder, men ble rotet opp i en deal mellom den kinesiske mafiaen og geriljaen. Pluss at han ble forbannet av en voodootrollmann. Ble drept av Didrik. Eller ble han… Ble i alle fall puttet i en bodybag og tatt med tilbake til Sandefjord.
Fek Slim Jardar Medlem av de kinesiske triadene. Ville gjerne vite hvor Tolleff hadde gjort av pengene etter våpenhandelen. Ble gjort til en zombie av Samhedi, sendt hjem til Kina uten penger og så normalisert igjen
Jungel Jack Rune Geriljaleder. Ville gjerne vite hvor Tolleff hadde gjort av våpnene etter våpenhandelen. Ble gjort til en zombie av Samhedi og gjort til syndebukk. Ble normalisert igjen i fengselet.
Slackmozer Tord Tolleffs nestkommanderende fra zombieraidet. Hadde uten å vite det gjemt både våpen og penger etter våpenhandelen. Ble forvandlet til en intelligent zombie av voodoocursen og drept…?
Raoul Cedras Tård Haitisk minister på utkikk etter bestikkelser Ble drept
Fritjof Dahl Stein Okkult vitenskapsmann på forskningsferie. Løste voodoomysteriet sammen med Samhedi. Overlevde og vendte tilbake til Norge.
Didrik Dahl Anders Økonom sendt ut av Gregers for å bli testet i felten Ble testet til bristepunktet. Overlevde og reddet Dahls ære. Vendte tilbake til Nogre.
Lulu Dahl-Rinnan Pernille Sjef for vertshuset Overlevde og ble med tilbake til Norge
Gaston Morten Hjelper på vertshuset. Lat og dum. Sov gjennom de store begivenhetene. Voknet etterpå og ble ny vertshussjef.
Halvdød heksedoktor Harald Var dødelig såret av Tolleff før laiven og den som hadde utløst forbannelsen på stedet. Døde
Diverse zombier Morten, Tord, Tård Enten zombier som våknet opp eller døde som ble zombiefisert av voodooforbannelsen. Døde eller vandret bort

Kveldens hendelser

didrik_prob.jpg

Ankomst vertshuset Easty

  • Folk snakker sammen på verandaen
  • Slackmozer snubler inn fra jungelen
  • Tolleff klager over fuckings family langt inni bushen
  • Diverse løst prat om forretninger og forretningspotensiale
  • Regnværet bryter ut
  • Jean informerer Didrik om mystisk forsvinning av arbeidere fra Dahl plantasjene
  • Jean godsnakker med Gaston og får vite om mystiske hendelser med traktor om natten og får dessuten kartet som Slackmozer har mistet.
  • Didrik og Tolleff har samtale i hula og ringer Gregers for å informere at alt står bra til
  • Slackmozer antaster Lulu
  • Slackmozer blir mer og mer gal og truer alle for å finne pengene han har gjemt og glemt
  • Fritjof ligger syk på sofaen

Zombier

  • Slackmozer blir enda mer gal og begynner å angripe folk, Jean får ham til å sovne midlertidig
  • Slackmozer og Fritjof kommer i prat om det overnaturlige
  • En Zombie dukker opp og skytes av Slim
  • Panikk i huset, zombier over alt
  • Slackmozer våkner til live igjen og blir skutt
  • Didrik og Tolleff knerter sin første zombie
  • Didrik og Fritjof finner ut mer om zombiene fra heksemesteren og at de sannsynligvis har våknet på grunn av Tolleff
  • Didrik ringer Gregers og er fortvilet
  • Didrik og Gregers enes om at Tolleff kan ofres hvis nødvendig

Shootout i vedskjulet

  • Shootout mellom Didrik, Tolleff, Slim og Jack. Tolleff får overlevert det han tror er våpnene.
  • Didrik skyter Tolleff
  • Raoul kommer til for å ta opprørerne, men Jack skyter ham
  • Jean foreslår for Didrik at Dahls bør trekke seg ut av Haiti og at han kan hjelpe med å rydde opp i situasjonen hvis han får overta Dahl selskapene billig.

Inn i jungelen

buncher.jpg
  • Mer diskusjon om hva som bør gjøres med zombiene.
  • Jean finner ut at den mørke kraften kommer fra området og ikke fra vershuset
  • Fritjof identifiserer retningen den mørke kraften kommer fra
  • Det organiseres en ekspedisjon inn i jungelen for å finne og om mulig stoppe den mørke magien.
  • I pøsregn og bekmørke vandrer vi innover i jungelen mens zombiene hyler i hælene på oss
  • Vi kommer frem til hula der vi blir angrepet av zombier
  • Jean snakker med zombie heksemesteren og får fortalt hvem som var ansvarlig for å drepe zombiene og at de nå er døde
  • Jean får voodoo idolet fra heksemesteren.

Tilbake på vertshuset

  • Jean og Jack snakker om fremtiden
  • Jean har ikke lyst på ny borgerkrig og gjør Jack om til zombie
  • Slim prøver å skyte Jean men blir også gjort om til zombie

Etterspill

Etter denne laiven er Dahls renommé reddet foreløpig. Hadde det faktum at Thorelius og Thor hadde zombieslaverHaiti kommet ut, hadde det vært slutten for selskapet. Men prisen er høy, Dahl må trekke seg ut helt ut av Haiti og overlate vedellagsfritt alle eiendommer og virksomheter til Samhedi. Det eneste unntaket er vertshuset Easty. De må også betale en høy kompensasjon for at Samhedi skal dekke over det faktum at en haitisk minister er drept på stedet.

Jungel Jack blir den store syndebukken, og hans skjebne blir avgjort i Rettsaken. Fek Slim og triadene forlater Haiti uten penger og er neppe fornøyde.

Fritjof avdekker at vertshuset er en node i det verdensomspennende kraftlinjenettverket. Det er også på det rene at en sterk kraft preger stedet. Da Tolleff skjøt voodootrollmannen og denne utlyste en forannelse, var det klart at sterke krefter responderte. I ettertid er det klart at dette trolig var Orbis Lethum, Death som fortsatt befant seg på stedet.

Tolleff hadde allerede funnet mange av Thors diamanter, men her kom han og de andre på sporet av de to største. Øynene til voodooartefaktet i hulen mangler. Dette er to enorme diamanter som noen har tatt med seg.

Minnerike Hendelser

Harald

  • Det første møte med alle, rett fra jungelen, og sjokket av å se hele familien tilstede her. En blanding av sinne og frustrasjon.
  • Praten med Didrik, som virket å være en veldig dyktig kar, og en verdig arvtaker for Dahl AS. Men han må testes, det bestemte Tolleff seg for!
  • Praten med Slackmoser, som åpenbart hadde store problemer. Ikke bare var han psykisk nedbrutt, men han hadde rota det til med både våpen og penger. Pengene visste han ikke hvor var, men våpnene hadde han oversikt over. Tolleff tok lett på problemene og ba Slackmoser om å rydde opp.
  • Gi noen penger til Lulu og be henne skaffe ei lokal hore til Slackmoser så han får kose seg litt.
  • Skattejakt med Slackmoser som endte i bare grøt. Vi fant våpen, men det viste seg senere bare være tull (våpene var flyttet). Pengene var vi i nærheten av, men Tolleff og Slackmoser var for syke og slitne til å lete noe særlig mer enn 1 minutt.
  • Da didrik ble satt på prøve, lojaliteten til familien ble testet og tvang Didrik til å drepe Tolleff av Tolleff selv, noe Didrik ikke ville. Tolleff truet så Didrik på livet, trakk av, men innrømte at pistolen ikke var ladd. Didrik var litt svett et øyeblikk der.
  • Forsoningen med Fritjof, da var Tolleff ganske full men hyggelig var det.
  • Å bli truet på livet av kineseren, da skjønte jeg at ting ikke sto så bra til på den fronten. Ikke bare var penger borte, men fuckings kineseren begynte å bråke om dette også.
  • Frustrasjonen da Slackmoser dør, hvordan i all verden skal dette ende? Hvor er pengene og jeg har ingen plan for å hente de, og er altfor full og sliten til å legge planer på det tidspunktet
  • Opplæringen av Didrik i kjelleren, og den påfølgende jakten av zombien i garasjen, som endte i partering og vill cowboy skyting. Da tok det av for Tolleff.
  • Lange praten med kineseren og jungel jack, hvor kortene kom på bordet. de vill ha penger og våpen, jeg hadde engelitg ikke en dritt. Men var overbevist om at våpnene var under kontroll.
  • Feigingen jungel jack som ikke ville være med pålitelige Tolleff i skogen for å finne våpnene.
  • Shoot out i kjelleren og garsjeområdet, hvor vi alle blr dødelig såret
  • Da jeg, svømmende i mitt eget blod, viser jungel jack at jeg har våpnene, og viser han kista med vedkubber. Både jeg og jungel jack er så slitne at vi begge innbiller oss at den lange bjørke-ved kubben er en magnum eller bazooka, og begge er fornøyd et øyeblikk. Rett etter det var jeg liksom fornøyd og husker ikke så mye, mener jeg lukket øynene for å nyte regnet.
  • Da didrik plutselig hopper over meg og skyter med. "For familien". Yeah right, familien my ass, Dahls kan dra til helvete!
  • Zombie heksemester helt på slutten, i hula og dialogen med samedi!
  • For meg var laiven altfor kort. Jeg hadde masse andre ting jeg skulle ha gjort. Jeg brukte god tid i begynnelsen og koste meg med rollen, men alt ble så jævla stress mot slutten. Å. det var så mye moro jeg skulle ha gjort: lure gaston i en felle og få slackmoser til å drepe han, prata litt mer med fritjof om zombier etc., hengt litt mer med slackmoser og tatt balletak på noen. Slackmoser var jo en kåt jævel for faen. Finni de helvetes pengene og gitt de til kineseren for å få rydda vekk det problemet, dratt med jungel jack ut i skogen på en lang tur etter våpnene, som viser seg å ikke være der når i åpner de opp…
  • Men, jeg fikk også gjort sinnsykt mye moro, i prioritert rekkefølge: partere zombie med didrik, oppleve didrik sin transformasjon fra pappadalt til jungel-dalt, true didrik på livet, oppleve trusselen fra rune og jardar, harde typer å spille mot på laiv! være kompis med slackmoser (litt dårlig kompis burde redda deg da du ble skutt, men du hadde gjort så mye dritt). og ikke minst: henge rundt full og gærn i sommervarmen!
  • Det er ekstra gøy å spille laiv i beruset tilstand, selv om man ikke handler like smart som man hadde gjort i edru tilstand!
  • Alt i alt, en sinnsykt moro laiv, den beste jeg har vært med på hittils!
teaser-td2.jpg

Morten

  • Klimaks ned i Donaldhula, med Tård med svart ansikt, full Harald som fransktalende heksedoktor, steinvegger og fakkellys og en nervøs gruppe som ikke ante hva som ventet dem.
  • Spille Gaston som underdanig, klomsete, fordrukken fjott.
  • Nyhetssending laget på forhånd om regnvær, timet perfekt med skikkelig tordenvær.
  • Se Jungel Jack løpe avgårde med en spade for å konfrontere Tolleff og ombestemme seg.
  • Lure på hjørnet sammen med Tord som zombier i ca et kvarter før tiden var inne for å kaste seg over Didrik og slepe han ut.
  • Kaste inn slanger i gangen i passende øyeblikk.
  • Etter en nervepirrende jakt oppsporer Didrik og Tolleff den første zombien (meg). Den blir skutt og som mandomsrituale, må Didrik skjære hode av den og skjære ut hjertet, mens Tolleff står å hyler og skyter vilt i luften.
  • Stå stille i vinduet og se skummel ut.
  • Truet av Tolleff (som Gaston) som ikke fant seg i at Slackmozer ble kritisert.
  • Komme langsomt gående ut av skogen full av liksminke mot Didrik, som aner fred og ingen fare.
  • Perfekt tordenvær og lyn mens jeg stod ute som zombie og ventet på å angripe noen, og når vi gikk ned til hula (Tård, Harald og jeg), med kun en hodelykt og mens lynet lyste opp veien for oss med jevne mellomrom.

Finn Olav

  • Turen gjennom skogen i bekmørke og striregn med lynglimt som lyste opp av og til og en zombie hylende i hælene på oss :)
  • Grotta med heksemesteren omgitt av fakkellys